Baqi’

Suatu petang dari kejauhan, jelas kelihatan dari jendala bilik 1012 Hotel Sakan Raudah, Bandar Bercahaya Madinah. Pandangan mata dilemparkan, merenung ke kawasan perkuburan Baqi’ bersebelahan Masjid Nabawi di Madinah yang menempatkan ribuan para sahabat [lebih 10 ribu] dan ahli keluarga Nabi mengimbau kembali kenangan silam. Bahawa tempat ini pernah menjadi saksi Kenabian Rasulullah SAW dan perjuangan serta pengorbanan para sahabat. Sebahagian mereka telah pergi dengan amalan dan jaminan sebagai kekasih Allah. Setiap hari kuburan mereka diziarahi dan didoakan oleh para jemaah, subhanallah betapa istimewanya mereka.

Terdapat banyak hadis yang menyatakan tentang keutamaan Baqi’, di antara hadis-hadis ini adalah diriwayatkan oleh Muslim daripada hadis Aisyah RA, yang menyatakan bahawa ketika itu adalah malam gilirannya bersama Rasulullah SAW, namun beliau pergi keluar pada akhir malam untuk menuju Baqi’ dan mengucapkan:

Semoga kedamaian Allah ke atasmu, wahai tempat kediaman orang-orang yang beriman. Apa yang dijanjikan datang kepadamu esok hari telah datang kepadamu setelah sedikit penundaan dan sesungguhnya kami, kalaulah Allah memberikan kehendaknya, akan mengikutmu. Ya Allah ampunilah orang-orang yang berada di dalam maqam Al-Gharqad”. (Riwayat Muslim & Ibn Hibban)

Ibn Umar RA menceritakan bahawa Rasulullah SAW bersabda:

Aku adalah orang pertama ketika bumi dibelah, kemudian Abu Bakar, kemudian Umar, kemudian para penduduk al-Baqi’ dan mereka akan berkumpul denganku, kemudian aku akan menantikan orang-orang Makkah di antara dua masjid suci”. (Riwayat at-Tirmizi dan al-Hakim)

Begitu hebat jaminan dan doa Nabi untuk mereka. Terdetik di hati, apakah pula nasib diri ini yang tidak sehebat mereka. Amalan kurang… berapa banyakkah amalan yang telah di bawa. Namun kita juga tidak pasti di bumi manakah kita akan disemadikan.

Advertisements

About Mohamad Zaki Hj Abdul Halim

Kehidupan adalah sebuah perjalanan yang memberi kita pelbagai pengajaran. Sedar atau tidak kita sedang menuju destinasi yang pasti, namun...

Posted on 6 Disember 2009, in Teruja. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: