Ramadhan: Persiapan Untuk Jemaah Haji

Satu Syawal adalah merupakan Hari Raya Idul Fitri yang disambut sebagai tanda kemenangan bagi yang berjaya melaksanakan ibadah puasa. Namun perlu diingatkan, dengan masuknya 1 Syawal, bermulalah bulan-bulan haji. Bakal haji akan mula bersiap sedia untuk bermusafir ke Tanah Suci bagi menyempurnakan rukun Islam ke 5.

Dengan rahmat Allah SWT, sebelum memasuki Madrasah Haji, para hamba-Nya terlebih dahulu dipersiapkan dengan satu fasa penyucian jiwa di Madrasah Puasa selama sebulan. Ia lebih khusus kepada para bakal tetamu Allah sebagai persiapan untuk memasuki Madrasah Haji. Ini kerana cabaran-cabaran yang bakal dihadapi dalam Madrasah Haji ini memerlukan kekuatan roh dan jiwa yang jitu supaya lulus dengan cemerlang.

Oleh itu, bagi bakal jemaah haji jadikanlah Madrasah Puasa kali ini sebagai yang terbaik pernah dilalui dalam hidup ini. Penuhilah Madrasah Puasa ini dengan pelbagai amal ibadat, bermula dengan sabarnya, mengekang hawa nafsu, menjaga segala anggota tubuh badan supaya tidak terlibat dengan dosa dan noda.

Dengan segala persiapan ini, didoakan semoga bakal jemaah haji akan berjaya mengharungi ujian rafath, fusuq dan jidal yang disebut secara khusus oleh Allah SWT dalam Al-Quran al-Karim. Begitu juga mereka akan mampu melaksanakan pelbagai pesta ibadat di Tanah Suci nanti sebagaimana mereka berpesta ibadat sepanjang sebulan di Madrasah Puasa ini. Wa Allah A’lam.

About Mohamad Zaki Hj Abdul Halim

Kehidupan adalah sebuah perjalanan yang memberi kita pelbagai pengajaran. Sedar atau tidak kita sedang menuju destinasi yang pasti, namun...

Posted on 18 Mei 2018, in Teruja. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: